Så kan elektroniska körjournaler förbättra dina kundrelationer

Telematik, det vill säga datorteknik och datakommunikation som används i fordon, underlättar det dagliga arbetet för många företagare runt om i Sverige. Vad många kanske inte reflekterat över är att elektroniska körjournaler och liknande tekniska hjälpmedel även kan stötta många företag i deras kommunikation med kunder.

Bättre kundrelationer med elektronisk körjournal

Äger du t.ex. ett service-, transport- eller leveransföretag och vill sticka ut från mängden måste du kamma hem toppbetyg inom många olika områden. Allt från att alltid ge kunder skadefria leveranser i toppklass till att kunna erbjuda konkurrenskraftiga priser. Samtidigt ska du också leverera en felfri kundupplevelse för att få en topplacering.

Kundrelationer är nämligen viktigt. Kunder som får en bra upplevelse är inte bara mer lojala – de är också mer engagerade och berättar gärna för andra om deras fantastiska upplevelser. Det betyder i slutändan även mer affärer som du kan fakturera för att få ditt bolag att växa.

Idag förväntar människor sig full öppenhet och omedelbar kommunikation från företag, även kvällar och helger. Det är inte helt lätt att tillhandahålla en sådan servicenivå – det kostar pengar att anställa kundtjänstmedarbetare som kan arbeta dygnet runt. Det är här teknikinvesteringar, som t.e.x elektroniska körjournaler kommer in i bilden. Om ditt företag förlitar sig på att göra effektiva leveranser, bör telematik vara ditt första stopp när det gäller att erbjuda förstklassig kundservice. Det kan hjälpa dig på många olika sätt – från att förbättra kommunikationen till att sänka dina faktiska kostnader. Här är fyra exempel på hur telematik och elektroniska körjournaler kan automatisera mycket och därmed förbättra relationen du har med dina kunder:

1. Förbättrad synlighet

Numera vill folk veta exakt var deras paket befinner sig – från det ögonblick att beställningen läggs ända fram tills att paketet befinner sig i deras händer. Med integrerad programvara kan förare vara mer synliga när de är på väg och data kan delas automatiskt mellan föraren, chefer och kunder utan att det behövs telefonsamtal och textmeddelanden.

2. Noggranna ankomsttider och ökad transparens

Ingen gillar att hänga hemma i lägenheten hela dagen och vänta på en leverans. Uppskattade leveranstider är därför värdefulla. Att ringa in med förare en efter en och att göra detta flera gånger om dagen är minst sagt tidskrävande. Med telematik kan jobbet vara helt automatiserat. En elektronisk körjournal samlar in korrekta data som du kan övervaka i realtid på din datorskärm eller mobila enhet. Denna information kan du använda för att göra uppskattningar och meddela rätt klockslag för dina kunder.

3. Mer exakt fakturering

Fakturering är ofta en tidskrävande process. Med telematik kan chefer överlämna mycket av administrationsarbetet till programvaran, som kan generera rapporter om arbetade timmar och körda mil samt ge en noggrann översikt när det kommer till den dagliga restiden och rutterna man har kört.  Med hjälp av smarta GPS-funktioner kan man samtidigt få exakta platsangivelser och information om vad klockan var vid både ankomst och avgång. Detta betyder inte bara att kundernas räkningar kommer att vara korrekta – det ökar också deras förtroende för dig. Smart programvara även hjälpa till att kartlägga andra viktiga mätvärden likt bränsleförbrukning som fortfarande är en omfattande utgiftspost för många.

4. Större besparingar för dig (och för kunden)

Med data i handen kan du få bättre koll på saker som bränsleförbrukning, obehörig användning och ruttplanering – men även data som ger dig bra koll på när det är dags för underhåll av fordonen. Detta kan hjälpa dig att öka din vinstmarginal, medan din kund kan dra nytta av prissänkningar. Förutom hjälpen teknik ger att hantera en fordonspark kan tekniska lösningar likt elektroniska körjournaler även främja en kultur av regelbunden kommunikation mellan kunder och team – från spårning och fakturering till hämtning, leverans och recensioner. Det vinner alla på.

Elektronisk Körjournal

Våran elektroniska körjournal uppfyller Skatteverkets krav på dokumentation, och har datalagring (start och stopp) i 7 år. Med WorkMirror Körjournal slipper du manuellt krångel, och håller både dig och dina anställda ständigt uppdaterade om era företagsbilars resor, mätarställningar och användning. Det mest prisvärda alternativet för dig som vill skydda företaget och företagets anställda.