Vilka är de tre största projektverktygen i byggbranschen?

Jobbar man i byggbranschen behöver man även ett bra digitalt projektverktyg. Inte minst för att effektivisera sitt arbete och minska andelen pappersarbete. Något som i slutändan även ökar lönsamheten i bolaget. Men vilket projektverktyg ska du välja åt ditt byggföretag?

Ett bra projektverktyg för byggbranschen ska kunna växa med verksamheten och samtidigt erbjuda en rad funktioner – däribland tidrapportering, offerter, möjlighet att lägga en arbetsorder och en koppling till elektronisk körjournal  och personalliggare för att nämna några.

Ett stringent projektsystem eller projekthanteringsverktyg erbjuder en mängd olika sätt för dig som företagare att förenkla arbetet med hjälp av digitaliseringens möjligheter. För att hjälpa dig att hitta rätt eller projektverktyg har vi valt att titta närmare på tre exempel som är populära på den svenska marknaden.

Ett projektverktyg som är speciellt utvecklat för byggbranschen är Fieldly, en plattform som sedan 2014 har stöttat mer än 60 000 användare att arbeta mer effektivt. Detta genom att minska administrationen och ge användarna bättre koll på sina projekt. Fieldly tar bort ditt behov av papper och penna och tar därmed även ditt företag till en ny nivå, både i mobilen och på datorn. Bland annat erbjuder man möjlighet för dig som företagare att integrera inköp-, ekonomi- och lönesystem med plattformen. Fieldlys arbetsordrar gör det enklare att kommunicera med kollegor för att bestämma vem som ska göra vad. Den integrerade digitala personalliggaren gör att du kan rapportera både närvaro och frånvaro genom mobiltelefonen och ger dig koll på vem som jobbar samt vilka deras behörigheter är. Genom plattformens tidrapporteringssystem kan du även rapportera in timmar enkelt genom mobiltelefonen. 

Fieldly skiljer sig i förhållande till andra system som går att finna på den svenska marknaden. Bland annat erbjuder man appar för iOS och Android. Något som möjliggör realtidskommunikation mellan kontoret och fältet. Fieldly tillåter även att man skapar projekt på flera nivåer och har stöd för återkommande arbetsordrar, checklistor samt så kallade ÄTOR (ändrings- eller tilläggsarbeten). Även plattformens resursplanering och checklistor är mer avancerade än de man finner hos många konkurrenter, och tidrapporteringssystemet har stöd för fler format.

Grundidén med Bygglet är enkel. Det ska inte vara ett stort projekt att driva ett projekt. Företag som jobbar inom bygg och entreprenad ska få ägna sig åt det man brinner för. Bygglet är projektverktyget som hjälper dig att samla allt på ett och samma ställe. Något som leder till att du kan spara både tid och pengar, vilket gagnar kärnverksamheten. På plattformen kan man skapa digitala och detaljerade arbetsordrar. Dessa kan medarbetarna enkelt komma åt medan de är ute hos kunder. Genom appen kan man göra anteckningar, sköta sin tidrapportering och registrera både timmar och material. Tack vare projektuppföljning möjligheterna kan man därmed få en överblick kring allt från fakturor och kostnader till timmar och andra nyckeltal. 

Något som skiljer ut Bygglet från andra konkurrenter är alla kopplingar man kan göra till andra plattformar. Det gäller inte minst välkända bokföringsprogram såsom Fortnox och Visma. Man kan även göra kopplingar till välkända löneprogram samt inläsningar av artikelregister som kommer från olika leverantörer. Som kund har man även tillgång till en rad förmåner, likt rabatter hos exempelvis bilverkstäder och systemleverantörer.

Sedan 2005 har iBinder hjälpt företag inom bygg- och installationsbranschen att bli bättre på att hantera dokumentation och information som är kopplad till fastigheter på olika vis. I iBinder ger dig som företag en tydlig överblick kring statusen i ditt fastighetsbestånd. Genom att samla alla avtal digitalt får du koll och plattformen håller även koll på arbetsuppgifter som ska utföras när det kommer till felanmälningar samt kvalitetsprocesser. På plattformen hittar du funktionalitet som hjälper dig att effektivisera olika typer av projekt, oaktat storlek och komplexitet. Med hjälp av tjänsten kan du bland annat samla all din dokumentation på ett och samma ställe för att minska administrationsbördan. Du kan även reducera mängden avvikelser. På samma gång stärker du arbetet mellan olika discipliner när ni använder den digitala plattformen. 

Det som skiljer ut iBinder från konkurrenterna är bland annat att man enligt egen utsago är det ledande systemet på marknaden för medvetna materialval. Den egna plattformen uppdateras regelbundet och det tillkommer funktioner som kan användas i både byggprocessen och i förvaltningsprocessen. Även utseendemässigt skiljer sig ibinder en del från sina konkurrenter då man har valt att utforma plattformen så att den ser ut som en digital pärm med en registerförteckning med rubriker, ett system som har använts längre hos bygg- och installationsföretag.

Ange dina uppgifter så återkommer vi till dig